• Home
  • Onze School
    • Welkom
    • Visie/Missie
    • SALTO
    • Team
    • Directie
    • SPILcentrum
    • Schooltijden en vakanties
    • Foto’s
  • Onderwijs
    • Vorm en inhoud
    • Schoolplan
    • Schoolgids
    • Zorg
    • De Gezonde School
    • Ondersteuning
    • Kwaliteit van het onderwijs
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Ouderraad
    • Ouderbijdrage
    • Regelingen
    • Leerling aanmelden
    • Wijziging doorgeven
  • Nieuws
  • Ziekmelden
  • Contact
  • Home
  • Onze School
    • Welkom
    • Visie/Missie
    • SALTO
    • Team
    • Directie
    • SPILcentrum
    • Schooltijden en vakanties
    • Foto’s
  • Onderwijs
    • Vorm en inhoud
    • Schoolplan
    • Schoolgids
    • Zorg
    • De Gezonde School
    • Ondersteuning
    • Kwaliteit van het onderwijs
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Ouderraad
    • Ouderbijdrage
    • Regelingen
    • Leerling aanmelden
    • Wijziging doorgeven
  • Nieuws
  • Ziekmelden
  • Contact
  • Mag gezien

    schoolgids

    Our School

    Saltomontessorischool de Trinoom

  • Mag gezien

    schoolgids

    Our School

    Saltomontessorischool de Trinoom

  • Mag gezien

    schoolgids

    Our School

    Saltomontessorischool de Trinoom

Ouderbetrokkenheid 3.0

Binnen ons spilcentrum zijn we bezig om ouderbetrokkenheid op een andere manier vorm te geven.
Op deze wijze is er meer helderheid en aansluiting bij de behoefte van ouders en school.
Dit houdt in dat er een aantal wijzigingen zijn. Deze wijzigingen zijn tevens besproken met de MR en OR.  De wijzigingen zien er als volgt uit:

  • Ouderpanel. Wanneer vanuit de school behoefte is om meningen te peilen bij ouders zal er per onderwerp een ouderpanel opgericht worden. Deze kunnen dan afhankelijk van de vraag een of meerdere keren meedenken over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld verkeersveiligheid, naschools aanbod en het Maggezien 2019-2020. In totaal zijn hierop meer dan 200 reacties gekomen en zijn vervolgstappen gepland.
  • Activiteitencommissie. Ook zal er een activiteitencommissie opgericht worden. Deze commissie zal actief hand en span diensten verrichten bij het organiseren van activiteiten binnen de school (Kerst, Pasen, SInterklaas enz). De organisatie en aansturing is in handen van Elise Vrijken als evenementenplanner. Ook hier hebben meer dan 80 mensen gereageerd. Volgend schooljaar zal deze uitvraag ook weer op dezelfde manier gedaan worden.
  • De MR is het formele controle orgaan van de school. Hoofdtaak van de MR is het schoolbeleid te toetsen aan Wet en regelgeving van het ministerie van onderwijs. Meer info over de rol van de MR vind je hier.

Zoals jullie zien, heeft de ouderraad actief meegedacht in deze nieuwe vormgeving . De school waardeert het meedenken van de ouderraad en is blij met de donatie voor een boom en het bankje. Ouderraad bedankt voor jullie inspanningen van de afgelopen jaren!
 
Meer informatie over ouderbetrokkenheid 3.0 vind je hier.
Binnen SPIL-centrum Don Boscostraat is de opvoeding en de educatie van kinderen een gezamenlijke verantwoordelijkheid van pedagogisch medewerkers, de manager van de kinderopvang, de leerkrachten, de directeur van de basisschool (professionals) en de ouders van de kinderen (ervaringsdeskundigen).Vanuit de gemeente hebben we als SPIL-centrum de opdracht om een gezamenlijk plan hiervoor te schrijven.

Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid. Binnen de school is er veel sprake van ouderparticipatie in de vorm van hand-en-spandiensten, luizenmoeders of -vaders, leesmoeders of -vaders en deelname aan MR of ouderraad. Dit heeft geen aantoonbare invloed op de schoolontwikkeling van het kind, maar vormt een onmisbare bijdrage aan de sfeer en de kwaliteit op school. Bij ouderbetrokkenheid hebben ouders samen met de school een gedeelde verantwoordelijkheid voor het kind. Ouders zijn (emotioneel) betrokken bij de schoolontwikkeling van hun kind.
 

Ouderbetrokkenheid 

Ouders tonen belangstelling, scheppen thuis voorwaarden om te leren en begeleiden hun kind hierbij als dat nodig is. Maar ook overleggen zij, indien nodig, met de school over het welzijn van hun kind. Ouderbetrokkenheid vindt vooral thuis plaats. Bij meer ouderbetrokkenheid presteren kinderen beter en hun welbevinden neemt toe. Ouders die op school minder participeren, zijn niet minder betrokken.

Ouderparticipatie

Ook ouderparticipatie kenmerkt zich door:

  1. Gelijkwaardigheid. Ouders zijn niet het hulpje van de leerkracht, maar de taken worden samen verdeeld vanuit een gelijkwaardige verhouding en met ieder een eigen positie. De leerkracht geeft de ouder geen taakjes of opdrachten waar hij of zij zelf niet aan toe komt. De leerkracht houdt rekening met de capaciteiten van de ouder. Ouders hebben behoefte aan relatie, autonomie en (persoonlijke) competenties. De leerkracht vraagt zich af: waar is deze ouder goed in?
  2. Samen verantwoordelijk. Wanneer de school en ouders samen verantwoordelijk zijn voor een activiteit voor de leerlingen, wordt de ouder met respect behandeld, vergroot je hun waarde en verrijk je de school met ideeën van buiten. Ouders worden niet met een boodschappenlijstje naar de winkel gestuurd voor het Sinterklaasfeest, maar nemen deel aan de commissie die de voorbereidingen voor het feest treft met gelijkwaardige inbreng.
  3. Verantwoordelijk voor elkaar. Bij ouderbetrokkenheid is de samenwerking tussen school en ouders niet vrijblijvend, vanwege het effect op kinderen. Bij succesvolle ouderparticipatie dragen school en ouders samen de verantwoordelijkheid voor de leerlingen, ieder vanuit zijn of haar eigen rol. Zo maken de school en ouders zaken mogelijk voor de leerlingen en geven ze hen in voorbereiding op hun leven in de maatschappij het goede voorbeeld.

Leerprestaties

Ouderbetrokkenheid moet vooral gericht zijn op het verhogen van leerprestaties, want ouderbetrokkenheid is hierop van grote positieve invloed. Als school verhoog je ouderbetrokkenheid door ouders:

  • Steeds te laten weten dat ze betrokken moeten zijn, in het belang van hun kind;
  • Te helpen om zich capabel te voelen, de school heeft hier een taak in;
  • Zich uitgenodigd en welkom te laten voelen om bij te dragen aan de leerontwikkeling van hun kind.
Delen:
Volg ons op Social Media
Contact
  • Saltomontessorischool de Trinoom
  • Don Boscostraat 2
  • 5611 KW Eindhoven
  • T040 295 07 76
  • Einfo@bs-trinoom.nl
  • Bank: Salto inzake OR de Trinoom: NL50 INGB 0681 3785 30
Sitemap
    • Home
    • Onze School
    • Onderwijs
    • Ouders
    • Nieuws
    • Ziekmelden
    • Contact
Parkeren
  • De Don Boscostraat is autoluw. Hier staan paaltjes, zodat er niet op de stoep geparkeerd kan worden. Wij vragen u met klem om hier niet te gaan wachten, ook al is het nog zo kort. Dit in het kader van de veiligheid en doorstroming van de fietsende en wandelende kinderen/ouders.
Copyright Saltomontessorischool de Trinoom 2019 - Aangeboden door Basisschool Apps 1
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Top