• Home
  • Onze School
    • Welkom
    • Visie/Missie
    • SALTO
    • Team
    • Directie
    • SPILcentrum
    • Schooltijden en vakanties
    • Foto’s
  • Onderwijs
    • Vorm en inhoud
    • Schoolplan
    • Schoolgids
    • Zorg
    • De Gezonde School
    • Ondersteuning
    • Kwaliteit van het onderwijs
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouderbijdrage
    • Regelingen
    • Leerling aanmelden
    • Wijziging doorgeven
  • Nieuws
  • Ziekmelden
  • Contact
  • Home
  • Onze School
    • Welkom
    • Visie/Missie
    • SALTO
    • Team
    • Directie
    • SPILcentrum
    • Schooltijden en vakanties
    • Foto’s
  • Onderwijs
    • Vorm en inhoud
    • Schoolplan
    • Schoolgids
    • Zorg
    • De Gezonde School
    • Ondersteuning
    • Kwaliteit van het onderwijs
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouderbijdrage
    • Regelingen
    • Leerling aanmelden
    • Wijziging doorgeven
  • Nieuws
  • Ziekmelden
  • Contact
  • Our School

    Saltomontessorischool de Trinoom

  • Our School

    Saltomontessorischool de Trinoom

  • Our School

    Saltomontessorischool de Trinoom

ICT

ICT in het Montessorionderwijs Moderne media spelen al vroeg een rol in het leven van kinderen. Echter, ze vervangen niet de aloude tastbare, driedimensionale voorwerpen die een jong kind nodig heeft om bijvoorbeeld zijn bewegingsapparaat op te bouwen en zijn zintuigen te leren gebruiken en scherpen. Wel biedt informatie- en communicatietechnologie legio mogelijkheden tot zelf ontdekkend en samenwerkend leren, principes die Montessori ook hoog in het vaandel had staan. Het zijn echter niet zo zeer de digitale leermaterialen die door educatieve uitgeverijen zijn gemaakt, waar Maria Montessori enthousiast over zou worden. Daar waar aanvulling is gewenst op bestaand Montessorimateriaal, bijvoorbeeld als het gaat om het automatiseren van eenvoudige sommen, kan zorgvuldig geselecteerd digitaal leermateriaal worden ingezet. Dit zorgvuldig geselecteerde leermateriaal moet dan in ieder geval als kenmerk hebben dat het adaptief is, dat wil zeggen het past zich aan aan de prestaties en het niveau van het kind, vergelijkbaar met de oplopende moeilijkheidsgraad van het oorspronkelijke Montessorimateriaal. Dit kenmerk van digitaal leermateriaal, adaptiviteit, zorgt ervoor dat het kind gemotiveerd blijft om te leren. Een ander belangrijk kenmerk van het materiaal moet zijn dat de leerkracht de prestaties van het kind ‘met een druk op de knop’ kan volgen. Maar, we moeten ons niet beperken tot leermateriaal dat door educatieve uitgeverijen is gemaakt. Er zit veel verborgen sturing in een educatieve app om vastgelegde leerdoelen te bereiken. Zelfs als die geïndividualiseerd zijn, liggen de paden voor het ontdekken vast. En daarmee gaat het idee van het zelf ontdekkend leren en zelf kennis construeren voor een deel teniet. Belangrijk is om te zien hoe informatie- en communicatietechnologie kan worden ingezet als materiaal waarmee kinderen kunnen leren. De stand van de techniek biedt nieuwe mogelijkheden tot verwerking van de leerstof zoals het maken van mindmaps, presentaties, een tijdlijn, een stripverhaal, het houden van interviews op afstand. In de Reisgids Digitaal Leermateriaal worden de diverse mogelijkheden besproken. Heel belangrijk is daarbij het principe van vrijheid in gebondenheid. Er kleven gevaren aan het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Deze liggen vooral op gebied van pesten, privacy en sociale interactie. Met name met de kinderen die in de ontwikkelingsfase van ‘verkenner en wetenschapper’ verkeren -waarin de gevoelige perioden voor het ontwikkelen van sociale en morele waarden voorkomen- zullen duidelijke kaders moeten worden afgesproken. Het is belangrijk dat kinderen leren begrijpen hoe met ICT in de maatschappij wordt gecommuniceerd en dat zij mediawijs zijn, ofwel weten hoe ze veilig en op een verantwoordelijke manier met ICT en internet kunnen omgaan. Het Mediawijsheid Competentiemodel kan hierbij leidend zijn. ICT-geletterdheid is een van de zogenoemde 21e-eeuwse-vaardigheden die kinderen die nu opgroeien, moeten leren beheersen. Met de beheersing van die vaardigheden, is het kind vrij om te gaan waar het wil; daarmee neemt de zelfstandigheid en autonomie van het kind weer toe.

Onze ambitie

ICT is een geïntegreerd onderdeel van het curriculum, de schoolorganisatie en van het klimaat bij ons op school. De manier waarop wij ICT op school gebruiken sluit aan bij onze missie en visie en de vertrekpunten die hieruit voortvloeien. Wij willen iedere leerling een stevige basis bieden voor een toekomst in onze samenleving. ICT speelt een belangrijke rol in deze samenleving. Daarom leren wij onze leerlingen op een verantwoordelijke manier met digitale middelen te werken. Daarnaast is ICT een ondersteunend middel waarmee wij onderwijs willen bieden dat is afgestemd op de mogelijkheden van de individuele leerling en onze manier van werken in het Montessorionderwijs. Zo bereiden we het kind voor om actief en bewust deel te nemen aan de samenleving; precies wat ook Maria Montessori voor ogen had. 

Delen:
Volg ons op Social Media
Contact
  • Saltomontessorischool de Trinoom
  • Don Boscostraat 2
  • 5611 KW Eindhoven
  • T040 295 07 76
  • Etrinoom.info@salto-eindhoven.nl
  • Bank: Salto inzake OR de Trinoom: NL50 INGB 0681 3785 30
Sitemap
    • Home
    • Onze School
    • Onderwijs
    • Ouders
    • Nieuws
    • Ziekmelden
    • Contact
Parkeren
  • De Don Boscostraat is autoluw. Hier staan paaltjes, zodat er niet op de stoep geparkeerd kan worden. Wij vragen u met klem om hier niet te gaan wachten, ook al is het nog zo kort. Dit in het kader van de veiligheid en doorstroming van de fietsende en wandelende kinderen/ouders.
Copyright Saltomontessorischool de Trinoom 2021 - Aangeboden door Basisschool Apps 1
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Top